Ikona
Bakalář
Česky English

JAKÉ BYLO PRVNÍ POLOLETÍ ŠK. ROKU 2024/2025 V DOMOVĚ MLÁDEŽE?



Školní rok 2024 – 2025 pro nás tradičně začal péčí o nově příchozí žáky – prváky. Žáci prvních ročníků se často potýkají se složitější adaptací na nové prostředí, pedagogy i spolužáky. Střední škola klade na žáky vyšší nároky a změna denní rutiny je velkým zásahem do jejich života. Jak snadno zvládnout první rok na střední škole a co nejlépe se zadaptovat v novém kolektivu nejen ve třídě, ale také ve výchovné skupině na domově mládeže? Nejlépe za pomoci starších spolužáků, kteří sami nabídli pomoc a předali těm novým spoustu praktických informací. Přijetí prváků bylo vlídné a přátelské. Vznikla nová kamarádství, postupně se všichni v pokojích sžili a naučili společně vycházet. Nastala tedy ta správná chvíle začít plnit výchovný program na tento školní rok. Úvodem jsme se zaměřili na stravování žáků. Zajímalo nás, jak se při pobytu u nás stravují, kolikrát denně jedí a co ve stravě preferují. Pozitivním zjištěním bylo, že se většina žáků vrátila zpět do školní restaurace Primirest, kde je strava pestrá, chutná a cenově velmi příznivá. Ubylo vyváření v našich malých kuchyňkách a snížil se i počet dovezeného fastfoodového zboží. My stravování ve školní restauraci velmi doporučujeme a také hodnocení kvality je veskrze pozitivní. Samozřejmě jsme s žáky debatovali o zdravém stravování a snažili se je poučit, čemu by se ve stravě měli vyhýbat.

Následujícím tématem výchovného programu byla duševní hygiena. Během dospívání prochází mladí lidé mnoha změnami, a to jak fyzickými, tak psychickými. Tyto změny mohou mít vliv na jejich emocionální pohodu a duševní zdraví. V listopadu jsme tedy připravili besedy na téma duševní hygiena. Nejdříve jsme však žákům zadali anketní otázky, které je měly navést k poznání, co to vlastně duševní hygiena je. Ptali jsme se na délku spánku, na to, jestli se umí odreagovat při různých aktivitách nebo při pobytu v přírodě, zda mají alespoň jednoho přítele, kterému se můžou svěřit. Odpovědi na otázku, zda nějak sami pečují o svoje duševní zdraví a umí si poradit s různými formami stresu nás docela překvapily. Většina žáků si uvědomuje, že je třeba relaxovat a často tak i činí. Otevřeně jsme mluvili o stresových situacích, které mohou nastat ve škole. Každý má vlastní způsoby, jak bojuje se stresem. Někdo medituje, zklidní mysl a soustředí se tak na přítomný okamžik. Jiní se ve volném čase věnují pohybové aktivitě, četbě, spánku. V rámci následné diskuse byli žáci informováni o různých možnostech řešení problémů a dostali typy, kam se obrátit v případě potřeby. Z důvodu termínu podzimních prázdnin jsme až v listopadu uspořádali soutěž o nejlepší halloweenskou masku a opět nás potěšila vysoká účast a kreativita žáků.

Prosinec se nesl v duchu vánočních příprav, zdobení stromečku, pečení cukroví a společných posezení ve výchovných skupinách. Každá skupina k tomu přistoupila jinak. Někteří si společně rozdávali dárky a u filmu si ochutnali vlastnoručně upečené cukroví. Jiní zase napekli vánoční perníčky a obdarovali jimi maturantky, které už pilně pracují na přípravách k maturitě a na společné aktivity nemají čas.

Závěr prvního pololetí jsme věnovali tématu osobní bezpečí. Chtěli jsme žákům umožnit získat vhled do situací, které je mohou ohrozit. Nejednalo se pouze o šikanování a stalking, ale také o to, jak se chránit před okradením nebo jak předcházet riziku přepadení.

První půlrok utekl jako voda. Noví žáci už získali jistotu ve všech aspektech života v domově mládeže. Pochopili, co je od nich vyžadováno a jak provoz funguje. Naučili se samostatnosti a odpovědnosti. Už vědí, že není třeba se ničeho obávat a že paní vychovatelky jsou vždy připraveny všem pomoci. Nelze vyhovět samozřejmě každému požadavku žáků, ale snažíme se pro žáky vytvořit přátelské, klidné a inspirativní prostředí.

Mgr. Jarmila Žigová – vedoucí domova mládeže

halloween
pohoda
pečení
vánoce
vánoce
vánoce
perníčky